Kulörklubben på Stockholm Furniture & Light Fair. Dag 3

Stockholm Furniture & Light Fair 2015
Världens största mässa för skandinavisk design pågår nu på Stockholmsmässan. Kulörklubben  (Emma-Kara) är här! Syftet är att se på utställarnas produkter utifrån ett kulörperspektiv. Försöka hitta exempel på god färgsättning eller på färgsättningar som kan belysas ur ett för oss intressant perspektiv.

Flyer

Dag 3 – tre olika inlägg utan sammanhängande tema denna dag.

 

BROKIS
www.brokis.cz

Den gula lampan fångade mitt intresse. Tanken med två olika transparanta glas tilltalade mig och jag återvände flera gånger till montern. Lampan heter Capsula och är framtagen av Brokis i Tjeckien. De skriver så här i sin katalog: The design resembles cells or plants seeds and evokes the metaphor of light as the source of life. Associationen är fin och känslig.

Det yttre glaset är av klart glas men det inre glaset kan beställas i olika färger. Gul är deras nya färg.

Capsula 1   PPDPC937_211201592859Capsula fotad på mässan av Emma-Kara. Detalj från Brokis hemsida (www.brokis.cz).

De har valt att kombinera gult och grått i de lampor de ställt ut på mässan. Men att tänka sig kombinationen med lila är inte fel, det är ju en komplementfärg till gult. Den som sticker ut lite är den bärnstensfärgade (heter ”amber” i katalogen men ser beige ut för mig).

Capsula ColorsFärgschema gjort efter deras färger på Brokis hemsida (www.brokis.cz).

Tre neutrala färger, de två grå och den vita som har melering av grått i sig. Tre kulörer, amber (beige), ljust lila och gult. Om man tar bort den gula som den senaste färgen och tittar på de andra så utgör de en harmonisk enhet, den lila och den beige är tillsammans med den ljust grå snarlika i ljushet vilket för dem samman. När den gula kommer till händer det något, den sticker ut men utan att ta udden av de andra färgerna. Snarare får det gula den lila färgen att leva upp. Jag tycker det fungerar väl.

 

THE ROMO GROUP
I The Romo Groups monter hittade jag några klädda puffar som jag tyckte var fina.

PuffarPuffar i The Romo Groups monter. Foto Emma-Kara

De hade valt pallar i tyger som var i olika grå tillsammans med en svagt rosa och två gröna. De utnyttjar komplementfärgerna på ett raffinerat sätt när de väljer in den ljust rosa.

Puffar detaljNärbild på puffar i The Romo Groups monter. Foto Emma-Kara

Även de grå skiftar i färg, någon i en varmare grå och någon i en kallare grå som nästan är på väg mot blått.

 

STRING
Mer blått!

Blått och gult har varit mässans färger (förutom grått, grått och åter grått).

De som dragit det till sin spets är String som med sin nya blå hylla får sätta punkt på denna mässrapportering.

Blå hylla
Blå hylla på blå vägg. String Pocket Blå. Foto Emma-Kara

String Pocket görs i flera varianter med trähyllor, de görs också i grå, vit och svart. Deras kulörer nu är blå, rosa, grågrön och brons. Det har sett annorlunda ut tidigare då de haft bla a ljusgul och ljusblå och en gråblå.

String färgschema
String Pocket i sina aktuella färger. Färgschema av Emma-Kara med reservation för färgåtergivningen.

 

KOMMENTAR
Det har varit spännande att tillbringa tre dagar på Stockholm Furniture & Light Fair. Jag tackar för en väl fylld mässa!

Vad gäller möblerna har huvuddelen varit grått. En del med inslag av dämpade rosa, ljusgröna och ljusblå färgtoner (lite shabby chic fast i färg).

Några företag levererar sina möbler i alla tänkbara färger. Då blir det inte så intressant att skriva om, då de själva inte har gjort ett urval.

Sen är det några som har stuckit ut. Det är dem jag har försökt fånga här.

/Emma-Kara

One thought on “Kulörklubben på Stockholm Furniture & Light Fair. Dag 3

  1. kulorklubben Inläggets författare

    Det är alltid vanskligt med starka, mättade kulörer i offentlig miljö. Att som på mässan visa upp möbler för offentlig (typ vårdcentraler och sjukhus) miljö (eller är det kanske kontor, caféer eller liknande?) i en analog färgskala kan medföra en större öppenhet för olika kulörval. Om färgerna ligger i området kalla färger och dessutom mörka kan möblerna uppfattas som dystra. Står de i ljusa rum blir det kontrastfullt och abstrakt. Skalan gul, gulorange, röd blir varmare och gladare. I ett ljust rum lyser dessa färger.
    Samtidigt är det vanskligt kulörmässigt när människor arbetar i rum, klädda i färger som försvinner bland möbelfärgerna.
    Alla går ju inte klädda i svart eller vitt.
    N. Nilsson

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s