Kulörklubben på Stockholm Furniture & Light Fair. Dag 2

Stockholm Furniture & Light Fair 2015
Världens största mässa för skandinavisk design pågår nu på Stockholmsmässan. Kulörklubben  (Emma-Kara) är här! Syftet är att se på utställarnas produkter utifrån ett kulörperspektiv. Försöka hitta exempel på god färgsättning eller på färgsättningar som kan belysas ur ett för oss intressant perspektiv.

Flyer

Dag 2 – unga designers från konst-, design- och möbelskolorna har en egen avdelning på mässan. Där har jag varit!

 

JENNY HAHNE GADD
Textilhögskolan

Uppgiften var att kombinera vävning och tryck i samma produkt, i syfte att undersöka mönster i förhållande till textur.

Med utgångspunkt i ormens ömsning; nytt skinn, gammalt skinn och transformationen däremellan, har Jenny Hahne Gadd tagit sig an uppgiften. Tyget har väl fångat ormens nya skinn direkt efter ömsning då det är som klarast. Mönstrets upprepning, färgerna är som gryningen, jag tänker på dagg.

ormtygNew Skin av Jenny Hahne Gadd. Foto Emma-Kara

Rosa är det nyfödda barnets färg, kanske det är därför som det är valt. Det rosa skiftar med ytans struktur i varma och kalla nyanser och ges stuns och karaktär med hjälp av sporadiska blå inslag. Det blå drar lite åt blålila.

 

OSCAR DAGERSKOG
Institutionen för Arkitektur, Lund

Tre pallar, tre färgkombinationer. På temat historiska händelser har Oscar Dagerskog utgått från en period i Burkina Fasos historia. Jag tolkar in händelser som fastnar, andra slipas bort och nya kommer till, i lager på lager läggs färgen på och i andra lager slipas den bort.

Pallarna finns i tre olika färgkombinationer; just blå och svart, lila och svart och en röd och blågrön. Länk: www.cargocollective.com/oskardagerskog

Sankara StoolsSankara Stools av Oscar Dagerskog. 

joint_670Detalj, Sankara Stools av Oscar Dagerskog. 

Kulörerna framträder tydligt och ger liv åt den enkla formen på pallarna. Kombinationerna med svart accentuerar tekniken och mönstret. Kombinationen med rött och blågrönt blir lite mindre tydlig, kanske för att den blågröna har samma ljushetsvärde som det rena träet. Det gör förvisso den ljusblå också men då kommer den svarta in som en tydlig avgränsare mellan träet och den ljusblå.

 

FREJ WICHMANN
Frej Wichmann, utbildad vid Möbeldesign inriktning Trä, HDK vid Steneby. På mässan ställer han bland annat ut sitt Bubble Cabinet, om detta skriver Frej Wichmann på sin hemsida:

The idea with The Bubble Cabinet is that it can be built with very few founds; a lathe that is driven by a bicycle, a plastic bag shredder and a rope making machine that is a reconstructed bicycle. It can be produced in places without electricity and a way to benefit the local craftsmen, but it’s also a way to handle waste.

Frej Wichmann har även gjort en pall med samma teknik.

image2
Pall av Frej Wichmann. Foto Emma-Kara

Frej Wichmann arbetar med trä har och säger själv att han inte egentligen har något fokus på färg. I valet av plastpåse som slagits till rep och använts vid tillverkningen av pallen, är i detta fall just ett val. Frej Wichmann har valt en påse vars färger inte tar över björkens ljushet men ändå syns som en detalj.

Pall 4Pallen med sitt ljusa snöre med inslag av gult och grön fungerar väl mot björkens ljushet. Foto Emma-Kara

 

KOMMENTAR
En spännande dag med många intryck. Avdelningen för unga designers känns upplyftande och berikande i denna förhållandevis kommersiella mässa. Jag hoppas på fler färginspirationer i morgon.

/Emma-Kara

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s